maandag 16 april 2018

Vallen en weer opstaan




De wereld van de ambitieuze Duitse politica Annika Schaefer stort in elkaar wanneer wordt onthuld dat ze heeft gelogen over haar verleden. Om aan de toorn van haar collega's en schoonfamilie te ontkomen slaat ze op de vlucht en reist ze naar Bergen aan Zee, naar het vakantiepark waar ze met haar grootouders vaak kwam. Daar probeert ze een nieuw bestaan op te bouwen, maar al snel wordt duidelijk dat ze het verleden niet kan ontlopen. En niet alleen het hare...

Met De val van Annika S. hebben Simons en Van der Zijl de eerste roman van een serie van vijf afgeleverd. Van Annejet Van der Zijl las ik eerder (natuurlijk) Sonny Boy en het meest recent De Amerikaanse prinses. Over het laatste boek hield ze een lezing bij mijn favoriete boekhandel hier in de stad, waar ik onder de indruk van de wijze waarop ze vertelde over het schrijven en het doen van onderzoek. Ze vertelde toen, dat haar partner Jo Simons haar had vergezeld toen ze onderzoek deed voor het boek. Haar schrijfstijl spreekt me erg aan en ik was dus ook erg benieuwd naar deze roman van Van der Zijl & Simons samen.

Met het beschrijven van dit verhaal vind ik het lastig om geen spoilers weg te geven. 
Het lijkt een verhaal te zijn wat niet heftig is, maar onderhuids is er wel van alles aan de hand. Annika haar leven passeert in fragmenten de revue. Hoe is ze geworden wie ze is en was. Ze moet proberen haar leven weer richting te geven en dat blijkt niet eenvoudig met alles waarmee ze wordt geconfronteerd.  Door het verhaal heen spelen ook de verhalen van Anna en Martin. Het verhaal van Anna ontroerd me en dat van Martin intrigeerde me. Al met al een boek om snel uit te lezen, want als lezer wilde ik weten waar het verhaal toe zou leiden.

Ik heb genoten van het boek en ben benieuwd naar de volgende in de serie, daarvoor moet ik wachten tot 2019. Dan zal Rijke mensen zijn anders uitkomen, waarin ook voor Annika en Martin weer een rol is weggelegd. Erg benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten