maandag 24 augustus 2020

Sublieme Scandinavische thriller!

In de buurt van Stockholm wordt in een schuur een naakte man gevonden, op brute wijze vermoord. Maar als de politie arriveert, doet die een nog veel macabere ontdekking: de man leeft nog.


Politiecommissaris Carl Edson is al lang niet meer de vurige detective die hij ooit was, maar de wreedheid van deze zaak raakt bij hem een gevoelige snaar. Hij bijt zich erin vast, net als de gedreven onderzoeksjournaliste
Alexandra Bengtsson, die steeds als eerste over de zaak bericht in de Zweedse krant Aftonbladet. Het slachtoffer blijkt een beruchte crimineel met veel vijanden te zijn.

Maar wat aanvankelijk een zaak van de onderwereld lijkt, ontwikkelt zich langzaam tot iets wat veel gecompliceerder blijkt. Edson en Bengtsson raken verstrikt in een web van intriges en komen opeens zelf gevaarlijk dicht in het middelpunt te staan. Wie is nu het echte slachtoffer en wie de dader?

De schrijver is nieuw voor mij. Het boek stond al een tijdje op mijn e-reader, tot een vriendin mij erop attent maakte dat zij het boek las en het geweldig vond.

Dus, aan de slag en na een paar romans was het alsof ik weer thuiskwam in de wereld van de thrillers.

Svenström bouwt de spanning gedoseerd op. Even moest ik wennen aan de toch we gruwelijke beschrijvingen, maar de personages in het boek hielpen me daar snel overheen.

Edson de ietwat uitgebluste rechercheur laat je meeleven in het onderzoek naar de moord(en). Bengtsson maakt je nieuwsgierig. Ook zij is op zoek naar de daders en weet goed haar weg te vinden in het onderzoek van de recherche en als eerste het nieuws te brengen.

Net als je denkt dat Edson goed op weg is in het onderzoek kantelt het verhaal, en hoe! Even was ik verbaasd maar ik kon ook niet te lang wachten met verder lezen want ik wilde ook weten hoe het verder zou gaan.

Kortom een heerlijk boek waar ik doorheen ben gevlogen en d


at zeker smaakt naar meer van deze schrijver. Bo Svenström is wat mij betreft een nieuwe favoriete thrillerschrijver. Het tweede boek Wie zonder zonde is ga ik dan ook zeker lezen.

En Wie zint op wraak is zeker een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten