maandag 31 augustus 2020

Wat is een leugen en wat niet?


Van uitgeverij De Crime Compagnie ontving ik een recensie exemplaar van Het spel van leugens van Anna West. Waarvoor dank!

Anna West is het pseudoniem van Marja West. Onder die naam schreef zij Uitgeteld, haar debuut, dat stond op de longlist voor de Diamanten Kogel.

Met Het spel van leugens schreef ze haar eerste thriller voor de Crime Compagnie.

De cover van het boek spreekt me aan en maakt nieuwsgierig. Na het lezen van het boek is me de link met het badeendje op de cover duidelijk.

Waar gaat het boek over:

Tijdens een echtelijke ruzie tussen Eva en Peter, een veelbelovend politicus, overlijdt hun tweejarige zoontje Aron. Peter stelt voor tegen de politie te vertellen dat het kind ontvoerd is. Op die manier is zijn carrière gered en zal Eva niet worden veroordeeld.
Zeventien jaar later, op de avond dat Peter tot minister van Justitie wordt benoemd, staat Aron voor de deur.

Eva vertelt haar verhaal over Aron. Hoe ze op de avond,  dat haar man Peter minister van justitie werd, hun zoon kwijtraakten. Dan na zeventien jaar staat Aron weer bij hen op de stoep.

Het verhaal van Eva vond ik nu en dan nogal verwarrend, maar dat kan ook bijna niet anders, want Eva is nogal in de war. Door het opeens weer verschijnen van haar zoon, wordt dat alleen maar erger. Eva gaat aan alles twijfelen en door een aantal gebeurtenissen die door mensen in haar nabijheid lijken te worden geregisseerd, begint ze nog meer aan haar eigen geheugen te twijfelen. De aanwezigheid van Aron doet haar geen goed. De sfeer in huis wordt op zijn minst gespannen. Nu en dan zelfs bijna vijandig. Wat moet Eva van Aron denken? En is hij wel haar zoon Aron? Het bijzondere is dat Peter en de familie en vrienden het allemaal de normaalste zaak van de wereld lijken te vinden dat Aron weer bij hen thuis is.

Wat het verhaal gecompliceerder maakt zijn de flashbacks naar de jeugd van Eva, toch brengt het ook iets van duidelijkheid. De jeugd van Eva lijkt niet geheel rimpelloos te zijn verlopen. Persoonlijk werd het me niet  helemaal helder wat er nu precies in haar jeugd was gebeurd. Wel wordt duidelijk dat Eva door haar jeugd is gevormd en is zoals ze is.

De schrijfstijl is prettig en het boek leest dan ook fijn. Ik wilde ook door lezen omdat ik wilde weten wat er nu eigenlijk was gebeurd en wat er zou gaan gebeuren. De afloop van het boek was niet zoals ik had verwacht. Voor mijn gevoel was het verhaal niet afgerond, niet alles is mij duidelijk geworden. Neemt niet weg daat het een fijne leeservaring was. Als er weer een boek van Anna West zou verschijnen, dan zou het me waarschijnlijk weer nieuwsgierig maken en zou ik het zeker gaan lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten