zaterdag 22 mei 2021

Maxima Zorreguieta, Moederland

 


Vanaf het moment dat Máxima Zorreguieta aan de zijde van de Nederlandse kroonprins verschijnt, staat ze in de schijnwerpers. De geschiedenis leert: wie trouwt met een vorst, wacht geen gemakkelijk leven. Wat maakt dat deze Argentijnse floreert aan een oud Europees hof?

Koningin Máxima werd vijftig jaar geleden geboren in een land in verval. Argentinië was zijn grootse toekomst misgelopen en vluchtte in nostalgie. De Argentijnse tragedie dringt de familie binnen wanneer haar vader toetreedt tot de militaire regering. Wat in Máxima’s jeugd vanzelfsprekend was, zal diepe sporen trekken in haar latere leven.

In Máxima Zorreguieta. Moederland, het eerste boek van een biografisch portret in twee delen, laat Marcia Luyten zien hoe Koningin Máxima is gevormd door haar geboorteland. Door de grote geschiedenis van een land dat droomde van glorie, en door de kleinere geschiedenis van een familieband, hoge verwachtingen en onvoorwaardelijke vriendschap. Máxima waagt de oversteek van Buenos Aires naar Wall Street en de jetset van Manhattan, maar pas nadat een persoonlijke strijd is geleverd.

Het Koninklijk Huis  -en die van een aantal andere landen-  heb ik altijd intrigerend gevonden en mijn guilty pleasure is dan ook het blad Vorsten. Ik geniet ervan om de foto’s met de kleding te bekijken, daarin zijn Maxima en Mathilde favoriet. Daarnaast is  in het blad is toch ook veel over de geschiedenis van de Koninklijke huizen te vinden en over bijvoorbeeld de juwelen en de historie daarachter. Ik houd er dus van.

Nu heb ik al 2 boeken over Maxima en de mode, maar zij is meer dan alleen de mode natuurlijk. Het fascineert me toch hoe je vanuit Argentinië hier een heel nieuw vaderland en thuis kan vinden en dan ook nog de rol van vrouw van de kroonprins en nu als koningin kan vervullen. Een interview met de schrijfster van dit boek, Marcia Luyten, wakkerde mijn nieuwsgierigheid aan. In dit boek gaat het voor een groot deel over de geschiedenis van het land.

Argentinië kennen we door het verhaal van Eva Perron (bezongen in musicals en film van Madonna) en de verhalen over de onderdrukking tijdens de periode van Videla is bij de meesten van ons bekend.                                                                                         

Dit boek beschrijft onder andere hoe de maatschappij en de levensomstandigheden in Argentinië waren ten tijde van de verschillende politieke stromingen en de oorsprong van de bewoners van Argentinië. De Argentijnen hebben het niet altijd gemakkelijk gehad met het wisselende politieke klimaat. De geschiedenis van voorouders van de ouders van Maxima wordt beschreven en hoe Jorge Zorreguieta in zijn functie onder het regime van Videla is gekomen. Daarbij wordt ook verteld over het leven van Maxima en de wijze van opvoeding die ze genoot, het onderwijs dat ze volgde en hoe haar leven zich begon te ontwikkelen. Hieruit komt naar voren dat de familie Zorreguieta het goed had,  maar niet bij de ‘upper class’ behoorden. Ze deden wel hun best om een zekere levensstandaard te kunnen aanhouden.

Marcia Luyten heeft met vrienden en kennissen van Maxima kunnen spreken en Maxima was daarvan ook op de hoogte heb ik begrepen. Zelf heeft ze het boek niet gelezen vertelde ze in haar verjaardagsinterview. Voor mijn gevoel heeft Marcia veel meer de diepte in kunnen dan bijvoorbeeld in de tv serie van Dionne Stax is gebeurd.

Al met al vond ik het een boeiend boek en ik zie dan ook uit naar het tweede deel van deze biografie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten