maandag 20 april 2020

Wie is Grace en wat is haar geheim?




Mariska Overman is voor mij bekend van haar driedelige serie rondom ex-rechercheur Isabel Dieudonné. De boeken Hoofdzaak, Voltooid en Verdoemd las ik met veel plezier.


Nu schreef Mariska Overman een roman. De roman werd in delen als KOBO original uitgebrachtg als e-book. Gelukkig kwam deze serie nu ook in een boekvorm op de markt en na de boekbeschrijving van Het geheim van Grace te hebben gelezen was ik erg nieuwsgierig naar dit boek. Heel fijn dat ik van De Crime Compagnie een recensie exemplaar ontving. Waarvoor hartelijk dank!


De flaptekst vermeldt het volgende over het boek:

Kom je zomervakantie bij mij doorbrengen. Ik moet je wat vertellen. Iets van levensbelang.
Wanneer Maud dit bericht van haar tante Josie in Ierland krijgt, is haar nieuwsgierigheid gewekt. Bovendien wil ze dolgraag weg uit Nederland na haar verbroken relatie. Maar als ze bij het witte huis van haar tante aankomt, wordt haar leven op zijn kop gezet. Maud raakt verzeild in een mysterieuze zoektocht naar haar afkomst, die haar kriskras door een duister Ierland voert.
En tussen alle perikelen door, verliest ze ook nog eens beetje bij beetje haar hart. Alleen… aan wie van de twee o zo verschillende mannen?



Het verhaal wordt vanuit Maud verteld, maar nu en dan is er een cursief deel in het verhaal, dan praat Maud je als het ware even bij over iets wat tussendoor is gebeurd. Leuke stijl van schrijven vind ik het. Alsof je even uit het verhaal wordt getild door wat Maud je nog wil vertellen.


Maud gaat in het grote witte huis wonen wat ze van haar tante Josie erft. Er blijken echter nogal wat raadsels op te lossen door Maud. De mensen in het dorp doen vreemd tegen haar en ze weet niet waarom. Ze ontdekt dingen die haar op een spoor lijken te zetten. Lijken, want steeds als ze iets ontdekt, wordt dat weer teniet gedaan omdat iemand het ontdekte tegenspreekt of ze weer iets anders ontdekt. Toch gaat ze verder met haar zoektocht, ze bezoekt  verschillende plekken in Ierland die toch allemaal iets met haar en haar afkomst te maken lijken te hebben. 
Dan zijn er nog de twee mannen Liam en Jamie. Twee totaal verschillende mannen die haar met haar zoektocht helpen, maar helpen ze haar wel?

Kortom, veel vragen om te beantwoorden. En dat lijkt Maud uiteindelijk te gaan lukken, maar zal ze dan ook rust vinden en in Ierland blijven?


Uiteindelijk werd wel mijn eigen vraag beantwoord. Ik bleef me namelijk maar afvragen wie is Grace? En..dat weet ik nu ook.


Een lekker boek waar je doorheen vliegt. Wel een heel ander boek dan de eerdere boeken van Mariska. En hoewel ik het een lekker  verhaal vond, was ik toch iets meer gecharmeerd van de thrillers over Isabel Dieudoneé. Verschil van smaak denk ik, maar niettemin een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten